НЕПОИМЛИВО ПОИМЛИВ
кон новата стихозбирка „Насекаде“ од Епископ дремвитски Давид (Нинов)
Несомнен е фактот дека во мноштвото култури на базичниот свет, во мноштвото културни правци на човековото постоење, не присуствува есхатологијата. Постои само некакво блескаво минато, некаков сјаен почеток после кој сѐ започнало да се руши. Следствено, целта на горепредочените културни правци честопати е враќањето назад, враќањето на почетокот, односно постигнување на некаква првобитна состојба од која човекот одамна се одметнал. Таквата насоченост кон минатото, која го исклучува novum-от на претстојното, која ги отфрла изненадувањето и убавината, кои происходат од непредвидливоста на иднината, стреми кон отсуство на чувство за историјата, стреми кон избавување од овој конкретен миг, од тоа што го носи животот и развојот на вековите.
Очигледно, Епископот дремвитски г. Давид (Нинов), никогаш не престанал да пишува и ги пишувал стиховите од оваа збирка насекаде кадешто патувал, од Атина и Јерусалим, потоа Света Гора и Синај, преку Лос Анџелес и Чикаго, до на пр., Сиднеј и јужноафриканскиот Јоханесбург. Таа отвореност насекаде за средба со другиот, со различниот, прави стварноста во стихозбирката „Насекаде“ да биде видена низ призмата на иднината, низ призмата на непоимливото, и, на еден парадоксален начин есхатолошкото да биде оприсутнето сега и овде, а непоимливото истовремено да стане и поимливо!
Во неговите стихови, очигледно насекаде е присутен, како што Епископот Давид го именува – Футурот. Иако стихотворецот е мртов, тој е свесен за својата смрт; заинтересиран е каков однос ќе има Градот кон Футурот; во некои, пак, наслови недвосмислено јасно е изразена токму носталгија за Футурот.
Згуснато речено, во овие стихови постои едно проникнување на створеното со Нестворениот, проникнување кое се согледува преку изразите согласно кои човекот бара да го види тоа што всушност везден го гледа, му бива објавено необјавливото, го слуша нечујното, го поима непоимливото, го добива тоа што не може да го добие.
Во поезијата на Епископот Давид, непоимливата стварност претставува стварност, која преку стиховите самата се открива себе си. Во апсолутната смисла на зборот, за нас непоимливото би било недостижно и неспознајно, до тој степен што ние апсолутно ништо не би знаеле за него, не би биле свесни за неговото постоење, доколку не би постоел тој основен факт дека непоимливото е отворено, ни се открива, и ние во него соучествуваме.
Која е причината за човекот воопшто да не ја забележува таа област на поимање на непоимливото, која има своеобразен облик на бивствување! Човековата свест во голема мерка е исполнета со предметното бивствување и прикована е за него, така што е наклонета, сѐ што ѝ е достапно, да го перципира исклучиво како дел од предметниот свет. Но, одредбата: духовно бивствување, внатрешно бивствување, во ниту еден миг не е исклучена од составот на предметниот свет. Напротив, тоа е дел од него! Во овој случај, и поезијата е еден вид воплотување на внатрешната егзистенција!
Оттука, збирката „Насекаде“ е обоена со свои законитости, со своја „граматика“ и јасно го изразува ставот на П. Валери дека прозата претставува прошетка на мислата, а поезијата е нејзиниот танц.
Следствено, поетскиот израз на Епископот Давид отстапува од практичната, од секојдневната норма и наместа, условно речено, со неговата трансцендентност станува малку потежок за разбирање. Но, општо, зборот на поетот си изискува извежбани сетила и естетизирана совест, кои ќе можат да го примат. Оној, кој чита поезија не настојува секогаш на лесно восприемање на стиховите, туку длабоко е свесен за зборовите на поетот нобеловец Одисеј Елитис, кој предочува дека поетскиот исказ се толкува во душата со трепет, трепет кој продолжува многу длабоко и далеку, та понекогаш стигнува до таму да нема никаква допирна точка со изворното значење на зборовите; т.е., човекот може да фати птица со неговата мрежа, но не може да го фати нејзиното црцорење, бидејќи за тоа е потребна дополнителната волшебна мрежа на поезијата!
Поетскиот израз на оваа збирка се наоѓа над строгата јазичка дисциплина. Наспроти јазикот на науката, поетскиот јазик фаворизира повеќезначна смисла за којашто важи изреката на Хераклит: „Ниту кажува, ниту крие, туку значи“! Така со симболите и метафорите, стиховите во оваа збирка ни нудат една онтолошка панорама, која дарува изненадување, естетски морници, иступление.
Се чини дека бескрајната длабочина на човековата внатрешност, од древноста, па до денес, се изразува со поезија. Имајќи ги гранките и лисјата длабоко во земјата на преданието, а корените високо во небото на иднината, „Насекаде“ го сведочи Хајдегер, кој вели: „Суштината на поезијата и суштината на човековата личност се поистоветуваат“.
Рецензира: Јанинка Невчева